Hold tungen lige i munden del 2

For et par dage siden lavede jeg et indlæg om hvor svært det kan være som dommer, da jeg uploadede en kampprotokol.

I indlægget stillede jeg også to spørgsmål

 

 

Som du selv kan se, er der alt andet end enighed blandt de der har svaret, for det er ikke altid lige til at være dommer og en vigtig præmis i sporten, det er at anderkende at dommere kan lave fejl, og ingen er nok mere ærgerlige end dommerne selv.

For at tage den nemme, den afventende udvisning. Hvis der bliver scoret mod det hold, som har en afventende udvisning og allerede en spiller udvist, ja så gælder at det er den afventende udvisning der bliver annulleret, og der spilles videre med spilleren udvist!

Så kommer den tricky, her er situationen den at der er flere udvisninger som er i spil.

Så lad os lige få selve kampprotolkollen med igen.

Det er anden periode der er interessant, og den første udvisning der er vigtig er U90 der får en 5 min i tiden 32.02.

Det betyder at hjemmeholdet nu spiller 5 mod 4.

Så kommer udvisningerne i tiden 33.52, hvor H3 får 2+2 og H18 får 2+10, det betyder at nu er det pludseligt udeholdet der spiller 4 mod 3.

I tiden 35.52 scorer udeholdet til 3-2 og her er det at tungen skal holdes lige i munden. Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke havde styr på reglerne, så derfor måtte jeg have fat i flere dommere, både herhjemme og i Sverige, og selv blandt dem var der lidt uenighed indtil det blev undersøgt ordentligt.

Det er denne regel man skal være opmærksomme på
603. 2 minutters holdstraf Hvis et hold scorer under en 2 minutters holdstraf, der bliver målt, skal udvisningen annulleres, medmindre modstanderholdet er i undertal på banen eller holdene spiller med samme styrke. Udvisningen bliver ikke annulleret, hvis der bliver scoret under en afventende udvisning eller ved scoring på et straffeslag, dømt for en forseelse, der medfører udvisning. Hvis et hold har mere end én 2 minutters holdstraf, skal disse annulleres i samme rækkefølge som de er givet.

Udeholdet scorer 1 sekund efter at udvisninger udløber, men H3 er udvist i 2+2 min, og hans anden udvisning kan først starte når den første er afsonet.

Situationen er at begge hold nu spiller 4 mod 4, da H18 har udstået sin 2 min udvisning da der bliver scoret til 3-2.

Dermed er det at regel 603 der nu er afgørende, og det betyder at kampen nu skal spilles videre 4 mod 4. Dermed har udvisningen af U90 tidligere i kampen betydning.

Styr på reglerne
Det er jo en god regel at have styr på reglerne, men i ny og næ opstår specielle situationer, som er udfordrende, og jeg er nok ikke den eneste der ikke havde styr på dette, og derfor indlægget, for det er godt at lære af tricky situationer.

What to do
Hvis du som hold ikke er enig med dommerne, så er det jo at nedlægge protest, omend det koster penge, så det er afgørende at du kan reglerne som træner.

For der bliver lavet fejl, og for at tage et af de mere berømte fejl fra dommerstanden, så er det denne her situation fra fodboldens verden.

 

Reklamer

One comment

  1. Det er kun et depositum, man betaler for protesten, såfremt man får medhold. (1000,- for §8.8, og 500,- for §8.9, i turneringsreglementet).

    Desuden er det vigtigt at pointere at protesten skal nedlægges inden spillet bliver sat igang igen, ellers bortfalder retten til protest (om man har ret eller ej).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.